Programm
Mi/Wed, 20.09.2017
16:00 Opening
Do/Thu, 21.09.2017
09:00-10:30
Stream 1
Christian Knöppler (Johannes Gutenberg-Universität Mainz): Recurring Horrors: Monster Discourse and Horror Remakes
Gargi Bendre (D.G. Ruparel College, Mumbai)
Dead Men Walking: Re-enchantment and Creation of Possible Worlds through Vampires and Zombies
Tyrone Thomas White (Universiät Leipzig): Zombie Preppers
Stream 2
Robin Junicke (Ruhr-Universität Bochum): Ambivalenzmaschinen. Die durchlässigen Welten des Rollenspiels.
Celina Müller-Probst (Goethe-Universität Frankfurt): Zwischen Kanon und Fluidität – Kollektiver Weltenbau im Pen&Paper-Rollenspiel
Monika Weiß (Philipps-Universität Marburg): LARP als Fernsehereignis. Die utopische Welt historischen Alltags.
Stream 3
Hanns Christian Schmidt (Kölner Graduiertenschule a.r.t.e.s.): Remixing the Building Blocks of Transmedial Worlds: The Case of the Lego Franchise
Dimitra Nikolaidou (Aristotle University of Thessaloniki): Creating Diverse Chronotopes in Tabletop Role-Playing Games
Mathias Fuchs (Institute of Culture and Aesthetics of Digital Media, Lüneburg): Non-intentional Worldmaking?
11:00-12:30
Stream 1
Johannes Heidler: The Future of the 80s: Universe-Building in BattleTech
Ricarda Hirte (Universidad Nacional de Tucumán): Die Begriffsbestimmung der phantastischen Literatur und ihre Anwendbarkeit in der phantastischen Welt in Meyrinks Golem
Laura Flöter (Universität Duisburg-Essen): Der Teufelsbündner – ein christlich geprägtes literarisches Motiv als Element des Weltenbaus im phantastischen Erzählen
Stream 2
Francisco J. López Arias (Universidade da Coruña): How to Construct an Alternate History: The Y-pattern in Kinsgley Amis’ The Alteration
Kirsten Brukamp (Evangelische Hochschule Ludwigsburg): In the High Castle: Identity and Function
Katharina Kalthoff (Westfälische Wilhelms-Universität Münster): Intramediality in Philip K. Dick’s The Man in the High Castle (1962)
Stream 3
Peter Seyferth: Die Welt als Puzzle und Vorstellung
Matthias Grotkopp (Freie Universität Berlin): „There’s a world build on top of ours“ – Midnight Special und das Fantastische des Films
Annabelle Hornung (Goethe-Universität Frankfurt a. M.): Von Dracheneiern, Zauberstäben und Raumschiffen - Fantastische Welten ausgestellt
14:00-15:30
Stream 1
Tereza Dědinová (Masaryk University): Building our World – Analysis of Fantastic Literature as a Vehicle for Changing the Mind and the World
Michael Fuchs (Universität Graz): “Anomalous Weather Detected”: Mass Effect as Climate Fiction?
Aroussiak Gabrielian (University of Southern California): Posthuman Habitats: City as Landscape in the Age of the Anthropocene
Stream 2
Christopher Lukman (Westfälische Wilhelms-Universität Münster): Final Fantasy XV: Zwischen interkultureller Kosmologie und sexueller Zweideutigkeit
Magdalena Hangel (Universität Wien): Zur literarischen Konstruktion sexualisierter Gewalt in der Repräsentation alternativer fiktionaler Gesellschaften
Armin Autz und Sophie Huber (Universität Wien): Imaginationen von Queer-Sein in fantastischer Literatur und Film
Stream 3
Justyna Galant (Maria Curie-Skłodowska University, Lublin): Awakening in Hell. Transitions between Reality and Nightmare Worlds in some Nineteenth-Century Dystopias.
Marta Komsta (Maria Curie-Skłodowska University, Lublin): The Other Life: the Hereafter as the Fantastic in 19th-Century British utopias
Iris-Aya Laemmerhirt (TU Dortmund): “Leave the district. Run off. Live in the woods”: Constructing Dystopic Spaces in The Hunger Games (2012)
16:00-17:30
Stream 1
Jan Křeček (Masaryk University, Brno, Czech Republic): Travelling Between Worlds (with Focus on Czech Fantastic Literature)
Katarzyna Fetlińska (University of Warsaw): Parallel Realities in Iain Banks’s Transition
Diego Alegría (Ruhr-Universität Bochum): Trade among worlds: The magical market from Rosetti to Gaiman
Stream 2
Panel: Unendliche Geschichte. Zur Ästhetik, Geschichte und Poetik des Fantastischen im deutschen Kino nach 1980 (Moderation: Christine Lötscher)
Tobias Haupts (Berlin): „Ein gigantisches Melodram aus Kitsch, Kommerz, Plüsch und Plastik.“ Michael Ende, Bernd Eichinger und die historische Poetik der Fantasy
Michael Wedel (Potsdam/Berlin): Das Wunder von Wuppertal. Vittorio de Sica, Tom Tykwer und die Affektpoetik des Märchenhaften
Lars Schmeink (Hamburg): Die Farbe aus dem All: Das Böse, das Fremde und die Vergangenheit in Huan Vus Die Farbe (2011)
Stream 3
Krzysztof M. Maj (Jagiellonian University, Kraków): Fantastic World-building – From Worldness to Allotopia
Franziska Burstyn (Universität Siegen): “You’ll drift apart, it’s true, but you’ll be out in the open, part of everything alive again.” Re-enchantment and Resonance in Philip Pullman's His Dark Materials
Iolanda Ramos (Nova University of Lisbon, Portugal): Alternate World Building: Retrofuturism in Steam/Dieselpunk Narratives
18:00
Keynote: Stefan Ekman (University of Gothenburg, Sweden): Vitruvius, Critics, and the Architecture of Worlds
Fr/Fri, 22.09.2017
09:00-10:30
Stream 1
Slobodan Dan Paich (Artship Foundation, San Francisco; Victor Babes University, Timisoara, Romania): Imagination as Generative Matrix of Reality Experience - Voluntary and Involuntary Processes of Cognition and Cultural Expressions
Steffen Hantke (Sogang University): “When I was a kid, the future was different”: World-Building and Corporate Utopianism in Brad Bird’s Tomorrowland
Iva Polak (University of Zagreb): Sci-fi meets Aboriginal Dreaming: Paradoxical smartness of Cleverman
Stream 2
Iris Gassenbauer (STUBE, Wien): Räume der Einsamkeit. Dystopischer Weltarchitektur und Raumstrukturen der Isolation in fantastischer Literatur.
Matthias Hurst (Bard College Berlin): Grenzsicherung der Utopie: Imagination und Konstruktion der futuristischen Welt in der Science Fiction-Serie Raumpatrouille – Die phantastischen Abenteuer des Raumschiffs Orion (1966)
Valentin Köberlein (Universität Konstanz): Puppenhaus und Weltenbau
Stream 3
Lisbeth Klastrup (IT University of Copenhagen) und Susana Tosca (Roskilde University): Fantastic Worlds in Everyday Life
Audrey Taylor (Anglia Ruskin University): Time in Fantastic World-Building
Bartosz Stopel (University of Silesia in Katowice): Aspects of Transmedia Worldbuilding in Twin Peaks
11:00-12:30
Stream 1
Sangjun Jeong (Seoul National University) und Judit Nagy (Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary): North America as an Instrument of Fantasy in Guardian: the Lonely Great God (2016)
Natalia Tolstopyat (Westfälische Wilhelms-Universität in Münster): Subversion of myth in American Gods by Neil Gaiman as a tool/method of depicting contemporary multicultural society in the USA
Corinna Lenhardt (Westfälische Wilhelms-Universität Münster): The Final Frontier: World (Re-) Building in the Indigenous Sci-fi Comic Book Story “Ue-Pucase: Water Master”
Stream 2
Anja Stürzer: Hamlet und Harry: Schein oder Nicht-Schein? Wirklichkeit, Schicksalsthematik und Selbstbezüglichkeit bei Shakespeare und Rowling
Tamara Werner (Universität Zürich): "The end of one story is merely the beginning of another". Die Enttabuisierung von Sterblichkeit und Tod im Animationsfilm
Heinz Praßl: DEADLINE SIEBTER TAG. Die beste aller möglichen Welten in einer Woche? 25 Jahre Weltenbau in der Praxis
Stream 3
Julia Grillmayr (Universität Wien): Watch out the World’s behind you – the role and function of science fiction literature in contemporary futurology and Scenario Thinking
Zuleyha Cetiner-Oktem (Ege University): Mapping Dreams, Mapping Reality: Questing for the Real in İhsan Oktay Anar’s The Atlas of Misty Continents
Raphael Zähringer (Eberhard Karls Universität Tübingen): Cartographic Place-Making: Strategies of Fictionalisiation and Realisation
14:00-15:30
Stream 1
Rudolf Inderst (nahaufnahmen.ch): Inszenierte Wissenschaft und dramatisierte Forschung: Spiele bauen Welten
Marc-André Karpienski: Das phantastische Mittelalter - Wie historische Konstruktionen des 18. und 19. Jahrhunderts bis heute unsere fantastischen Welten bestimmen
Sona Arasteh-Roodsary (Westfälische Wilhelms-Universität Münster): Fantastische Wissenschaft. Genrestrategische Inversionen und ihr satirisches Potenzial in Dietmar Daths Die Abschaffung der Arten
Stream 2
Antonia Grafweg (Westfälische Wilhelms-Universität Münster): “Savages, raiders, rapers, more beast than man” – Othering the Wildlings in George R.R. Martin’s “A Song of Ice and Fire”
Matteo Barbagallo (University of Glasgow): Out of this world: Cognitive estrangement in A Song of Ice and Fire
Fateme Vafajoo-Dianati (University of Guilan): Biopolitical and Romantic: A Study of Mary Shelly’s Frankenstein
Stream 3
Panel: Liminalität und Transgression im Werk von Stephen King
Laura Zinn (Justus-Liebig-Universität Gießen): I. Funktionalisierung der Grenze von Natur und Kultur
Michael Steinmetz (Justus-Liebig-Universität Gießen): II. „Betwixt and between“:
Räume der inneren Überwindung in Stephen Kings It
Markus Reitzenstein (Justus-Liebig-Universität Gießen): III. „The barrier must not be crossed“: Geographien des Liminalen und der literarische Raum in Stephen Kings Pet Sematary und Revival
16:00-17:30
Stream 1
Christine Lötscher (Freie Universität Berlin): Der Alice-Modus. „Weirde“ Welten in der Fantastik
Katharina Rein (Bauhaus-Universität Weimar): Fantastische Welten in der Zauberkunst
Dana Steglich (Humbolt-Universität zu Berlin): Das Spiel als Prinzip der Schöpfung: Kritische Mythenvergegenwärtigung in der fantastischen Literatur am Beispiel von Lord Dunsanys „The Gods of Pegāna“
Stream 2
Maria-Ana Tupan (Alba Iulia University): Reality Shifters in Narratives of the Fantastic
Agnieszka Smoręda (University of Lodz): The unique character of world-building and parallel universe of Fringe
Denise Burkhard (University of Bonn): Pleasurable or Frightening? The (De-)Construction of the Other World in Neil Gaiman’s Coraline
Stream 3
Stephanie Weber (Universität Wien): Das Unheimliche des Erlebens/das Unheimliche der Fiktion. Das Fiktive, Fingierte und Imaginäre als realitätstransformierende Elemente in Kurzgeschichten von Steven Millhauser.
Meret Fehlmann (Institut für Sozialanthropologie und empirische Kulturwissenschaft (ISEK), Zürich): Schwanenjungfrauen und fallende Pferde – Elemente des Weltenerzählens im prähistorischen Comic
Sophie Mehrbrey: Eine andere Welt? - Cyrano de Bergerac zwischen Philosophie und Fantastik
18:00
Keynote: Farah Mendlesohn (Staffordshire University, UK): How to Build a Jewish Fantasy World, Challenging the Christianity of Fantasy
Sa/Sat, 23.09.2017
09:00-10:30
Stream 1
Patrycja Podgajna (Marie Curie-Skłodowska University): Fantastic Tropes and Postmodern sensibility in Jonathan Lethem’s Short Story Collection “The Wall of the Sky, The Wall of the Eye” (1996)
Ksenia Olkusz (Facta Ficta Research Centre): Transfictional World-building in Once Upon a Time
Mykola Makhortykh (University of Amsterdam) & Maryna Sydorova: Crimson Sand: Memories and Fantasies of the Soviet-Afghan War
Stream 2
Anika Ullmann (Leuphana Universität in Lüneburg)
Gemachte Geschichte, gemachte Nationen. Erinnerungskultur und der Kampf um die Weltenordnung in Anthony Ryans Raven’s Shadow Trilogie
Peter Marius Huemer (Universität Wien): Dark Souls - Annäherung an ein Meisterwerk des fantastischen Weltenbaus
Georg Dickmann (Universität der Künste Berlin): Cyberjunk-Science-Fiction. Pharmaka, Drogen und prekäre Substanzen gegenwärtiger Zukunftsfiktionen
Stream 3
Sarah Lahm (Karl-Franzens-Universität Graz): No Exit? The Architecture of the Heaven and Hell in The Good Place
Christian Lenz (TU Dortmund): The Shirtless Reel – Cultural Layers of Fantastic Nakedness
Thomas Peter Scholz (Washington University in St. Louis): The World Is Not Enough: Theorizing World-Building as a Dynamic Gamic Experiencing in World of Warcraft
11:00-12:30
Stream 1
Evelyne Jaquelin (Université d'Artois): Alternativgeschichte als Medium der historischen Reflexion in einigen Romanen Leo Perutz’
Anne-Sophie Donnarieix (Universität Regensburg): Fantastische Zufluchtsorte im Schatten des Holocausts. Zur Poetik der Welterzählung und Welterzeugung bei Alain Fleischer.
Simon Spiegel (Universität Zürich): Defa futurum – der Versuch, die Utopie zu dokumentieren
Stream 2
Pascal Lemaire: Building a New World in the Ancient One: Bringing Fantasy to the Classical World
Sarah Faber (Johannes Gutenberg-Universität Mainz):Fantastic Undercurrents: Constructing Alternate Social Realities in Jane Austen’s Novels
Jaqueline Pierazzo (University of Porto): From Fantastic to Darkness: The Dark Ladies’s World in Edgar Allan Poe
14:00
Abschluss / Closing
GFF Generalversammlung / GFF General Meeting